14 weken zwanger – Alle symptomen, feitjes en tips

Leesduur: 5 minuten

14 weken zwanger al, welkom in het tweede trimester! Als je 14 weken zwanger bent dan markeert dat meteen veel verschillende veranderingen.

Je bent misschien minder misselijk, kan meer honger hebben en je energieker voelen.

In het tweede trimester dan kan je eindelijk wat extra beweging hebben en to do’s gedaan krijgen. Het is eindelijk tijd om van de zwangerschap te gaan genieten.

Lees hieronder wat je kan verwachten in je 14de week zwangerschap.

Hoe groot is de baby op 14 weken?

Als de baby 14 weken zwanger is, is hij zo groot als een perzik. Dit komt ongeveer neer op 9 centimeter met een gewicht van 100 gram.

In gewicht is de baby bijna verdubbeld de afgelopen week en dit zal zo door blijven gaan in de komende weken.

14 Weken zwanger is hoeveel maanden?

Veel mensen denken dat een zwangerschap 9 maanden duurt. Dit is een goede schatting, maar het duurt eigenlijk 9 maanden.

Dat is de reden waarom de meeste artsen kijken naar de vooruitgang per week. Wanneer je 14 weken zwanger bent dan betekent het dat je ongeveer drie maanden zwanger bent.

Symptomen 14 weken zwanger

Wanneer je 14 weken zwanger bent dan kunnen de symptomen die je in het eerste trimester had vervagen. Ben alleen niet verbaasd als ze niet direct weg gaan, want dit zal geleidelijk gebeuren.

Hieronder zijn een aantal symptomen die vanaf het tweede trimester kunnen beginnen.

Ronde ligamentpijn.

Je voelt waarschijnlijk wat pijn als je spieren en gewrichtsbanden zich uitstrekken om je groeiende baby tegemoet te komen.

Als je 14 weken zwanger bent dan zijn de krampen vaak te wijten aan de pijn van de ronde ligamenten. Zodra je je zorgen maakt dan is het goed om met de arts te praten.

Verhoogde energie.

Gelukkig krijg je waarschijnlijk je energie weer terug zodra je de symptomen van het eerste trimester achter de rug hebt. Eindelijk!

Verhoogde eetlust.

Wanneer de ochtendmisselijkheid eindelijk begint te verdwijnen dan kan je je eetlust bijna niet meer bij houden. Het goede nieuws is dat deze eetlust de groei van je baby bevorderen.

Zorg ervoor dat je het extra eten beperkt tot ongeveer 300 extra calorieën per dag.

Wanneer je 14 weken zwanger bent van een tweeling dan heb je ongeveer 680 extra calorieën per dag nodig. Het helpt om voldoende gezonde snacks aan je zijde te hebben voor het geval dat de eetlust niet toeneemt.

Het is belangrijk – voor jou en je baby – dat je niet te veel vette voedingsmiddelen eet. Lees hier welke voedingsmiddelen je moet voorkomen tijdens je zwangerschap.

Dikker, glanzender haar.

Je zou kunnen merken dat je haar dikker en glanzender wordt. Dit is een van de (vele!) aantrekkelijke bijwerkingen van een zwangerschap.

De buik bij 14 weken zwanger

Buik bij 14 weken zwanger
Buik bij 14 weken zwanger

Nu je officieel in je tweede trimester bent, is het misschien tijd om echt te gaan winkelen voor zwangerschapskleding. Op dit moment begint er toch wel een buikje te ontstaan.

Maar onthoud: je 14 weken zwangere buik is normaal, hoe groot of klein die ook is. Alle aanstaande vrouwen dragen de baby anders, afhankelijk van hun lengte en figuur, en of dit hun eerste zwangerschap is of niet.

Adem dus een zucht van verlichting in en weet dat je buik op 14 weken perfect is. Hoe het er ook uitziet!

Je 14 weken zwangere buik kan pijnlijk zijn, maar dat komt gewoon omdat je baarmoeder aan het uitbreiden is om je snel groeiende baby te kunnen opvangen.

Gewichtstoename

Wees niet verbaasd als de gewichtstoename begint te versnellen wanneer je 14 weken zwanger bent. Als je met een normale BMI bent begonnen, raden artsen je aan om vanaf 14 weken zwangerschap ongeveer een halve kilo per week aan te komen.

Als je 14 weken zwanger bent van een tweeling, zal je gewichtstoename ongeveer hetzelfde zijn als die van alleenstaande moeders tot week 20, wanneer je een beetje meer zou moeten aankomen.

Natuurlijk, als je ondergewicht, een hoog BMI hebt of als je in het eerste trimester veel bent afgevallen of aangekomen dan kan je arts je een iets ander doel voor gewichtstoename aanbevelen.

Als je tijdens het eerste trimester niet hebt bewogen dan kan je dat nu weer op te pakken. Overweeg om een prenatale yogales te volgen of gewoon een stukje te lopen.

Zwangerschapsechografie

Waarschijnlijk heb je in het eerste trimester een echo gehad en zal deze pas na de scan in het midden van je zwangerschap weer plaatsvinden. Deze scan vindt meestal pas weer plaats tussen week 18 en 22.

De arts kan ook een echo gebruiken als je van plan bent om een vruchtwaterpunctie te laten uitvoeren.  

Als je in je zwangere buik zou kijken dan zou je zien dat je baby al met haar teentjes kan wiebelen en zelf op haar duimpje zuigt.

De nieren van een 14 weken durende foetus maken urine en ook de lever en de milt doen hun werk.

Bij een 14 weken durende zwangerschapsechografie is het geslacht van de baby misschien moeilijk te onderscheiden. Heb geduld!

Als je wilt weten of je een jongen of een meisje hebt dan wordt de verassing waarschijnlijk binnen een paar weken onthuld.

Tips voor 14 weken zwanger

In beweging komen

Met je tweede trimester komt er een uitbarsting van energie. Profiteer ervan! Begin met lichte tot middelmatige oefeningen om het risico op zwangerschapsdiabetes te voorkomen.

Het wordt aangeraden om minimaal 30 minuten of meer aan lichaamsbeweging te besteden tijdens je zwangerschap. Denk hierbij aan zwemmen, wandelen en aerobics.

Bereid je voor om aan te komen

In je tweede trimester begint je baby serieus te groeien. Je gewichtstoename zou moeten toenemen.

Om het in de gaten te houden is het goed om regelmatig op de weegschaal te staan. Doe dit elke dag op hetzelfde tijdstip met dezelfde kleren.

Vergeet niet om genoeg te eten

Stel een alarm in dat met tussenpozen van twee uur afgaat. En zet “heb je je baby gevoed?” herinneringen waar je veel tijd doorbrengt zoals je dashboard, computerscherm en tv.  –

Het kan zijn dat je bang bent om te eten omdat je je nog steeds misselijk voelt. Je kan alleen maar misselijker worden als je een lege maag hebt.

Vul je buik langzaam, beginnend met vloeistoffen zoals water, vruchtensappen, smoothies en soep. Daarna kan je langzaam overgaan op vaste voedingstoffen.

Sla de tatoeages over

Denk je eraan om je zwangerschap te herdenken door een tatoeage te laten zetten? Denk nog eens na. Hoewel niet veel van de inkt of de deeltjes ervan in je bloedbaan terechtkomen, is er een risico op infectie.

Geen goed risico om te nemen als je probeert gezond te blijven voor zowel jezelf als je baby.

Bovendien kan een nieuwe tatoeage die er symmetrisch uitziet op je huid scheef of vervormd raken nadat je weer in de vorm van voor de zwangerschap bent!

Als je al een tatoeage hebt, geen probleem – ga gewoon achterover leunen en kijk hoe de tatoeage zich uitstrekt!

Kies voor losse kleren

Draag losse, ademende, rekbare kleding, tot aan je onderbroek (die van katoen moet zijn).

Kies een bh – misschien een sportbeha – die voldoende steun biedt voor je grotere borsten, maar die niet knelt als je eenmaal in beweging bent.

Als je sneakers wat ouder zijn, vervang ze dan nu om de kans op blessures of valpartijen te minimaliseren. Zorg ervoor dat je de juiste sneakers voor je lichaamsbeweging hebt.

Winkel op een slimme manier

Als je boodschappen doet, denk dan aan vers, niet verwerkt voedsel. Vers voedsel levert van nature meer vitaminen en mineralen, en het bevat minder suiker, zout, calorieën, vet en additieven dan bewerkt voedsel.

Diepvriesfruit en -groenten die niet met suiker of zout verpakt zijn, zijn vaak minstens zo voedzaam, vaak meer, dan verse producten