Borsten na de Borstvoeding

Borsten na de borstvoeding
Leesduur: 3 minuten

De vorm en grootte van je borsten veranderen zowel voor als na de borstvoeding. Om jezelf voor te bereiden op de borstvoeding, wordt het borstweefsel en worden de klieren die melk produceren groter en voller.

Als je klaar bent met de borstvoeding dan krimpen ze weer terug naar hun vorige grootte. Je kunt dan merken dat je borsten zachter en minder vol zijn dan toen je borstvoeding gaf. Dit resulteert in een slappe verschijning.

De mate waarin je borsten hun grootte en vorm van vóór de zwangerschap terugkrijgen, hangt af van vele factoren. 

Hieronder valt onder andere je leeftijd, gewichtstoename tijdens de zwangerschap en je genen. Ook, als je ooit een roker bent geweest, kan je huid minder elastisch zijn.  

Tepels na de borstvoeding

Tijdens de zwangerschap zijn hoge niveaus van oestrogeen en progesteron van invloed op je tepel gebied. Je tepels kunnen in grootte toenemen en de omliggende tepels kunnen donkere strepen of lijnen ontwikkelen.

Pijnlijke tepels: 8 verschillende oorzaken

Constante borstvoeding kan ook pijn in je tepels veroorzaken. Het is niet duidelijk of je tepels uiteindelijk terug zullen keren naar hun oorspronkelijke vorm en kleur. 

Krijg je verslapping van de borsten na de borstvoeding?

In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, tonen studies aan dat borstvoeding niet direct gerelateerd is aan hangende borsten. Wanneer je zwanger bent, worden de bindweefsels in je borsten uitgerekt.

Dit betekent dat je na de bevalling kan worden geconfronteerd met een verslapping, zelfs als je ervoor kiest om je pasgeboren baby niet te verzorgen.

Hoe je voorkomt dat borsten gaan hangen na de borstvoeding

Hoewel je geen controle hebt over omstandigheden zoals leeftijd en genetica zijn er nog steeds een aantal manieren waarop je het hangen van borsten kunt verminderen.  

Draag een ondersteunende BH

Zorg ervoor dat je borsten goed ondersteund blijven door de juiste BH maat te kiezen. Een ondersteunende BH kan hierbij helpen. 

Het dragen van een slecht passende beha, vooral wanneer je lichamelijk actief bent, kan leiden tot pijn en letsel. Vergeet ook niet om je bh voor het slapen gaan te verwijderen, omdat het de bloedcirculatie belemmert. 

Hydrateer je huid

Het dagelijks hydrateren van je huiden is goed voor je borsten na de borstvoeding. Hierbij moet je de nadruk leggen op de borstzone. Dit helpt om de stevigheid te behouden.

Kies een kruidenlotion met natuurlijke extracten die de gespannen huid voedt. Gebruik ook een bodyscrub om je borsten zachtjes te scrubben tijden het baden. Het verwijderen van de dode cellen verbetert de bloedcirculatie en herstelt de elasticiteit. 

Focus op een goede houding

Gebogen schouders en een slechte houding resulteren in een slechte ondersteuning van je borsten.  Als je je niet focust op een goede houding dan zullen je borsten alleen maar verder verslappen. Houd je schouders naar achteren en je rug zo veel mogelijk recht. 

Mocht je hier zelf moeite mee hebben dan kan deze houding correcter jou helpen. 

Let op je dieet

Blijf in topconditie voor het voeden en trim ongewenste zwangerschap ponden door het eten van een uitgebalanceerd dieet rijk aan volle granen en groenten. 

Vervang hoog cholesterolgehalte, verzadigde dierlijke vetten door olijfolie, vitamine B en vitamine E. Dit gaat rimpels tegen en verbeterd de elasticiteit van je huid. 

Stoppen met roken

Studies hebben aangetoond dat roken het vermogen van je huid om eventuele schade te herstellen aanzienlijk vermindert. 

Het herstellen van de huidcellen in je lichaam wordt belemmerd door zware rookgewoonten. Dit leidt tot vroegtijdige veroudering, droogte en rimpels. 

Behoud de vorm van je borsten door nee te zeggen tegen sigaretten.   

Neem warme en koude douches

Warm water opent je poriën terwijl koud water ze strakker maakt. Daarom wordt het afwisselen van de temperatuur onder de douche gezien als een effectieve methode om de bloedcirculatie te stimuleren. 

Een verhoogde bloedtoevoer levert vitale voedingsstoffen en ontgift je huid.

Geef borstvoeding op een comfortable manier

Zorg ervoor dat je het uitrekken van je borsten minimaliseert door je baby op een voedingskussen te ondersteunen. Dit helpt om je baby tijdens de borstvoeding op een comfortabele hoogte te brengen. 

Probeer niet voorover te leunen of je borsten naar beneden te buigen, want na verloop van tijd zal de dagelijkse voeding de slapte van de borsten na de borstvoeding alleen maar verergeren. 

Begin geleidelijk met borstvoeding

Als je klaar bent om te beginnen met de borstvoeding voor je baby dan is het verstandig om dit geleidelijk aan te doen. Op die manier heeft je vetweefsel voldoende tijd om zich opnieuw in je borsten te verzamelen.

Verlaag de frequentie van de borstvoeding beetje bij beetje om de vorm van je borsten van voor de zwangerschap te herstellen. 

Lees hier hoe; Stoppen met borstvoeding – hoe kan je op een goede manier doen

Val geleidelijk af na je zwangerschap

Net als bij de borstvoeding is gewichtsverlies na de bevalling een proces dat je nooit moet overhaasten. Geef je lichaam de kans om zich aan al deze veranderingen aan te passen.

Een abrupte verandering in je gewicht veroorzaakt een losse, overtollige huid, vooral rond de borsten, die zich niet meer zal herstellen. Eet gezond en train met mate als je op een veilige en duurzame manier wilt afslanken.